Det første man gør er at finde ud af hvem modtageren er, hvad budskabet er, hvordan det bedst visesr og hvad det er man skal lave. Det vil sige at man allerede nu også skal tænke i målgrupper og sørge for en god forventningsafstemning mellem grafiker og kunde.
Hvilke tekster, billeder og grafik der skal bruges og hvordan produceres / skaffes de, desuden læses korrektur og billederne redigeres. Der skal også tages stilling til brug af skrifter og stilart i forhold til grafik og billeder. Når man begynder at layoute skal man tænke i målgrupper, trends og en stil der giver mening i forhold til "kundens image". Til sidst læses korrektur og det endelige design godkendes.
Fra designet er færdiggodkendt til man står med det endelige produkt i hånden, meget af dette udføres af trykkeren. Her sørger man for konvertering til den rette farveprofil og kunden godkender et prøvetryk eller en RIP-fil. Når den er godkendt laves udskydning og trykplader. Når trykpladerne er klar, calibrerer trykkeren maskinen og så starter trykningen.
Den færdige tryksag, skal den falses / hæftes / kacheres / lak / prægning / foliering.
Logistikken er alt det der sker fra produktet er færdigt og til modtageren får det leveret.