PRODUKTIONSFORSTÅELSE

Mit trykte produkt

Det Grafiske Workflow

1. IDÉ & KONCEPT

Det første man gør er at finde ud af hvem modtageren er, hvad budskabet er, hvordan det bedst visesr og hvad det er man skal lave. Det vil sige at man allerede nu også skal tænke i målgrupper og sørge for en god forventningsafstemning mellem grafiker og kunde.

2. KREATIV PRODUKTION

Hvilke tekster, billeder og grafik der skal bruges og hvordan produceres / skaffes de, desuden læses korrektur og billederne redigeres. Der skal også tages stilling til brug af skrifter og stilart i forhold til grafik og billeder. Når man begynder at layoute skal man tænke i målgrupper, trends og en stil der giver mening i forhold til "kundens image". Til sidst læses korrektur og det endelige design godkendes.


3. INDUSTRIEL PRODUKTION

Fra designet er færdiggodkendt til man står med det endelige produkt i hånden, meget af dette udføres af trykkeren. Her sørger man for konvertering til den rette farveprofil og kunden godkender et prøvetryk eller en RIP-fil. Når den er godkendt laves udskydning og trykplader. Når trykpladerne er klar, calibrerer trykkeren maskinen og så starter trykningen.
Den færdige tryksag, skal den falses / hæftes / kacheres / lak / prægning / foliering.

4. LOGISTIK

Logistikken er alt det der sker fra produktet er færdigt og til modtageren får det leveret.

Case: SS18 katalog for Dansk Smykkekunst

multia-iconmultia-icon

IDÉ & KONCEPT.

Strategisk Arbejde:

  • Produkt: Katalog, limet ryg
  • Formål: Katalog til vores agenter
  • Kollektionens målgruppe: Vi henvender os til alle kvinder fra 25 år og opefter, som vil have råd til et fedt og moderne smykke til en fornuftig pris
  • Katalogets kommunikations mål: Vise vores brede sortiment på en passende måde
  • Konkurrenter: Pilgrim og Dyrberg Kern

Kreativt Arbejde:

  • Undersøge layout, farve og mønster trends
  • Fastlæggeen overordnet gennemgående stil
  • Arbejdsplan for redigering af packs
  • Sørge for model, fastlægge stil for shootet
multia-iconmultia-icon

KREATIV PRODUKTION.

Fotoshoots:

  • Pack- & Modelshoot

Pre pack redigering (ansvar: undertegnede)

  • Packs Fritlægges

Redigering af packs (ansvar: vi er to elever der redigerer, men jeg har ansvaret for det endelige finish)

  • 1. Puppet Warp
  • 2. Shadow/Highlights
  • 3. Farvekorrektion
  • 4. Retouch
  • 5. Sten justeres
  • 6. Farvelægge hvis manglende farveversion af

Skrive tekster (ansvar: vores SoMe medarbejder)

  • Hvilke tekster genbruges, hvilke redigeres og hvilke skal der skrives, korrektur

Redigering af Modelbilleder (ansvar: vores SoMe medarbejder - som også er fotograf)

  • Modelbilleder redigeres i en farvet og en S/H version
  • Farveversion: blødere tone, S/H versionen: hård og kontrastfyldt

Layout: (ansvar: opsætning, chefen - at alt står snorlige, undertegnede)

  • Chefen kom med et katalog hun var rigtig glad for. Dette har vi brugt som inspiration
  • Stemningen og udtrykket i dette katalog stemte også rigtig godt overens med vores nordiske, minimalistiske og grafiske stil
  • Inspiration: Katalog fra House Doctor
  • Regler for opsætningen
  • Finde de helt rigtige skrifter
  • Chefen har lavet opsætningen, jeg sætter op efter reglerne
  • Når et kapitel er færdig opsat, printes siderne og placeres på gulvet til korrektur
multia-iconmultia-icon

INDUSTRIEL PRODUKTION.

Prepress (ansvar: hovedsageligt undertegnede, men superviseret af chefen)

  • Ryg bredde
  • Preflight: links / farveprofil / effektiv ppi / billeder trukket ud til bleed / paragraph og character style overrides / overset text
  • Farveprofil: uncoated_FOGRA29_GCR_bas.icc
  • Trykkeren "ripper" filen
  • Vi godkender den "rippede" fil

Tryk

  • trykkeren indstiller trykmaskinen
  • trykningen igangsættes

Efterbehandling

  • Matkachering
  • Falsning
  • Limes til bog
  • Skæres til kant
multia-iconmultia-icon

LOGISTIK.

Distribution

Materiale & Bilag

team
Katalog
team
Katalog
team
Trykkerens alter
team
Tårnene
team
Trykmaskinen
team
Kachering
-->